Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

SMF - Just Installed!

Autor Wątek: R-S18681  (Przeczytany 2341 razy)

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 30, 2024, 04:00:45 pm »

Ha, znalazłem też nawiązanie do Wieletów:

"Extract From The Saunders Genealogy" By T. Homer Saunders

"In the earliest records of England we find the family of Alexander (spelt Alisaundre, Alisandre) holding important positions as early as 1250. Count Alexander, from France, settled in Wiltshire. His eldest son, John Alisaundre, summoned to Parliament as first M.P. for Arundel, Surrey, 1291 [1296?], became the ancestor of the Sussex, Dorset & Surrey Saunderses. The second son, Sir Robert Alysandre of Meltsham, Wilts, was the ancestor of the Wiltshire, Warwickshire, Hertfordshire & Irish Saunderses. Younger sons were Nicholas, William, Herman, Roger and Richard. Coat of Arms - Three bulls heads".

http://www.sandersweb.net/PDF/sandersname.htm
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 30, 2024, 04:16:56 pm »

No ale to nawiązanie niebezpośrednie, bo Wiltshire istniało już w IX wieku.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 03, 2024, 08:01:10 am »

W kontekście transferu genetycznego CWC/SGC/BBC ciekawy jest też haplotyp Ryśka Derdzińskiego - Z92. Jego ostatni wspólny przodek dla linii potomnych datowany jest przez FTDNA na ok. 2200 BCE, czyli na czasy BBC. Natomiast obecnie istnieją dwie brytyjskie, braterskie linie potomne Z92, występujące jedynie w Anglii, Szkocji i Irlandii:

https://discover.familytreedna.com/y-dna/R-Z92/tree

Tak więc linia Z92 musiała dotrzeć na Wyspy Brytyjskie wraz z BBC. Wprawdzie najstarsza jej próbka pochodzi z zachodniej Ukrainy z kultury komarowskiej, to jednak w Polsce musiała być obecna już wcześniej, skoro wzięła udział w transferze genetycznym CWC/SGC/BBC.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #33 dnia: Luty 08, 2024, 07:42:00 am »

Czy Władysław III Warneńczyk mógł być genealogicznie moim młodszym bratem...?

"Zawodowi historycy uznają, że Władysław III zginął 10 listopada 1444 r. w bitwie z Turkami pod Warną. Ponieważ ciała władcy nie odnaleziono, szerzyły się pogłoski o jego ocaleniu. Dało to początek legendzie, według której Władysław III osiadł na portugalskiej Maderze. Znany jako Principe Polako - Książę Polak - miał tam ożenić się i spłodzić syna."

https://www.pap.pl/aktualnosci/krzysztof-kolumb-byl-polskim-ksieciem-badacz-chce-rozprawic-sie-z-historycznym

"Jobdowie (Gaudowie) oraz ich rodowcy Ambroziakowie – tworzący jeden wspólny klan spod starszej mutacji YP1363>BY24952
Maśni należący do portugalsko-częstochowsko-mazowieckiej młodszej podgałęzi YP1363>BY154594

Bandeiras z wyspy Pico (Portugalia)

Nie posiadamy żadnych szczegółów na temat pochodzenia tej rodziny oprócz tego, że wywodzili się z wyspy Pico. Wiadomo natomiast, że ich bliskimi krewniakami genetycznymi (match Y37) była rodzina Fernandes-Fontinhas z sąsiedniej wyspy Terceira. Bliskim matchem jest również stara tamtejsza rodzina Silva.

Wszystkie trzy rodziny spod mutacji BY154594 zamieszkiwały w zupełnie różnych miejscach. Rodzina Masnych przynajmniej od 2 połowy XVII w. żyła w okolicy Reguta i Kołbieli, rodzina Perkosów przynajmniej od końca XVI stulecia w Złochowicach koło Kłobucka, natomiast rodzina Bandeiras pochodzi z wyspy Pico na portugalskich Azorach.

Póki co nie wiadomo gdzie żył ich wspólny przodek ok. 1420 r. Nie wykluczone, że było to Mazowsze albo też okolice małopolskiego Kłobucka. Stąd też zapewne wyruszył w kierunku Portugalii jeden z członków tej rodziny. Być może był on żeglarzem, kupcem lub uczestnikiem jakiejś wyprawy morskiej."

https://urzecze.pl/yp1363/
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 08, 2024, 07:51:09 am »

A może to właśnie zaginiony Władysław Warneńczyk vel Principe Polako...? Daty zgadzają się idealnie...
Zapisane

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1731
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #35 dnia: Luty 08, 2024, 06:15:29 pm »

Jagiellonowie mieli haplogrupę N1c.
Zapisane

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1731
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #36 dnia: Luty 08, 2024, 06:21:54 pm »

Niech zbadają DNA Kolumba. Jego grób znajduje się chyba w Sewilli.
Obstawiam, że to jednak nie Warneńczyk... ::)
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 09, 2024, 07:22:29 am »

Tego Kolumba badają genetycznie już drugą dekadę, a jakoś nie widać wyników. Może właśnie wyszła mu jakaś słowiańska haplogrupa i teraz nie wiedzą, co z tym zrobić...?

N1c Jagiellonów to tylko spekulacje na podstawie badań domniemanych, współczesnych potomków Rurykowiczów i Gedymiczów.
Zapisane

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1731
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 09, 2024, 09:50:19 am »

Prawie 20 lat temu wstrzymano badania ze względu na ograniczone możliwości ówczesnych metod badań genetycznych. Wznowiono je dopiero niecałe 2 lata temu. Tym razem mają być zbadane również kości synów Kolumba. Powinniśmy więc poznać jego haplogrupę.

https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C87859%2Chiszpania-ruszaja-badania-genetyczne-ws-pochodzenia-krzysztofa-kolumba.html
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #39 dnia: Luty 09, 2024, 10:10:17 am »

Tak, to oczywiście wiele wyjaśni, bo teorii na temat pochodzenia Kolumba jest wiele. No ale były numer, gdyby się pojawiła S18681...!
Zapisane

plz282

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 336
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #40 dnia: Kwiecień 14, 2024, 05:27:26 pm »

Subklad głęboko poniżej R-S18681, R-YP331, o szacowanym TMRCA około 320 CE, ma obecnie (stan na 14.04.2024) aż 38 potwierdzonych próbek z Polski w bazie FTDNA.

Subklad I-Y6345 ("I1-Vistula"), mający szacowany TMRCA 311 CE, ma (stan na 14.04.2024) 35 potwierdzonych próbek z Polski w bazie FTDNA.

Są to wręcz zawrotne wyniki jak na subklady, które swoją ekspansję miały rozpocząć dopiero w IV w. n.e.! Może do nich należeć po około 2% męskiej populacji Polski (dla typowych dla etnicznych Polaków haplogrup Y-DNA wyniki w bazie FTDNA Discover szacunkowe udziały subkladów w populacji Polski zdają się być zaniżone około dwa razy (dla R-Z283 jest 28%, a w rzeczywistości może być około drugie tyle), duży wpływ mają na to bardzo liczne w bazie FTDNA Discover wyniki ludności pochodzenia żydowskiego z Polski), mimo tego, że TMRCA szacowane jest jedynie na drugą połowę pierwszej połowy pierwszego tysiąclecia naszej ery.

Jeszcze młodszy jest subklad R-YP1364 (będący pod R-M458 i głębiej pod R-YP254), który ma szacowany TMRCA około 436 CE i (według stanu na 14.04.2024) 21 próbek z Polski. Też imponujący wynik.

R-BY25698 to subklad pod R-YP254>FT5104>Y2905, podobnie jak R-YP1364. R-BY25698 ma szacowany TMRCA 234 CE i (według stanu na 14.04.2024) 18 próbek z Polski.

R-YP593, "bardzo polski" spośród subkladów haplogrupy R-L1029 o TMRCA szacowanym na 118 BCE, ma według stanu na 14.04.2024 28 próbek z Polski (ale ma szacunek wieku o ponad 400 lat starszy niż R-YP331 i I-Y6345).

"Pruski", tolkienowski subklad R-YP350 o szacowanym TMRCA 596 BCE (a więc w pewnym sensie dość stary) ma, według stanu na 14.04.2024, 18 próbek z Polski.

Co się stało, że tak młode subklady jak R-YP331, I-Y6345 czy R-YP1364 są aż tak popularne w Polsce? Dlaczego jeden mężczyzna, który żył około 1700 lat temu, może mieć około 300 000 potomków w prostej linii męskiej w samej Polsce? Zbliżona liczba mężczyzn to mogła żyć pod koniec starożytności na całym obszarze Polski, a tu z jednego mężczyzny żyjącego gdzieś (niekoniecznie na ziemiach polskich) w tamtych czasach mamy dzisiaj tylu jego męskich potomków w prostej linii, ilu mniej więcej wtedy było mężczyzn na mniej więcej tylu kilometrach kwadratowych całej dzisiejszej Polski?
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #41 dnia: Kwiecień 14, 2024, 06:41:49 pm »

Jak się zakłada, ważnym czynnikiem sukcesu reprodukcyjnego danej linii ojcowskiej jest dominacja elit. Elitarni mężczyźni mieli wiele żon i kochanek, a że praktykowali nepotyzm, również inni mężczyźni z ich linii ojcowskiej folgowali sobie do woli. 
Zapisane

stanp

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2406
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #42 dnia: Kwiecień 15, 2024, 05:52:50 am »

Jak się zakłada, ważnym czynnikiem sukcesu reprodukcyjnego danej linii ojcowskiej jest dominacja elit. Elitarni mężczyźni mieli wiele żon i kochanek, a że praktykowali nepotyzm, również inni mężczyźni z ich linii ojcowskiej folgowali sobie do woli.
Prawa rodzinne i klanowe w populacjach starożytnych nie pozwalały na te swobody. Były one niekiedy bardzo surowo egzekwowane. Pisze o tym Modzelewski w Barbarzyńskiej Europie!
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28539
    • Zobacz profil
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #43 dnia: Kwiecień 15, 2024, 07:03:29 am »

"Według Kroniki Fredegara Samon miał być żonaty z dwunastoma słowiańskimi żonami, z którymi spłodził dwudziestu dwóch synów i piętnaście córek."

https://pl.wikipedia.org/wiki/Samon

Jak teraz każdy z 20 synów podobnego knezia spłodził kolejnych 20, to masz odpowiedź na pytanie o sukces demograficzny takiej czy takiej linii ojcowskiej. A podobni knezie obsadzali jeszcze namiestnictwo placówek terenowych swoją bracią, która miała podobne przywileje, jak ów kneź.

Rody wybierały na wiecach knezi, a knezie stali nad rodami. 
Zapisane

stanp

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2406
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: R-S18681
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 15, 2024, 08:10:06 am »

"Według Kroniki Fredegara Samon miał być żonaty z dwunastoma słowiańskimi żonami, z którymi spłodził dwudziestu dwóch synów i piętnaście córek."

https://pl.wikipedia.org/wiki/Samon

Jak teraz każdy z 20 synów podobnego knezia spłodził kolejnych 20, to masz odpowiedź na pytanie o sukces demograficzny takiej czy takiej linii ojcowskiej. A podobni knezie obsadzali jeszcze namiestnictwo placówek terenowych swoją bracią, która miała podobne przywileje, jak ów kneź.

Rody wybierały na wiecach knezi, a knezie stali nad rodami.
No cóż, Słowian dopiero Bolesław Chrobry uczył kultury prawnej, podobno wyłamywaniem zębów za nieprzestrzeganie praw.
Prawda taka, że Modzelewski w Barbarzyńskiej Europie pisze raczej o plemionach germańskich.
Zapisane