Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

SMF - Just Installed!

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 41

Autor Wątek: Hydepark  (Przeczytany 42740 razy)

Vobis

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 161
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwiec 19, 2022, 11:06:18 am »

W Wikipedii była przywoływana ([pod]hasło bodajże o pochodzeniu Słowian), jako kontra do doktoratu R. Dąbrowskiego.
Dr Dąbrowski, jak wiadomo, pracę doktorską opublikował, a tutaj chyba nie?
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #31 dnia: Czerwiec 19, 2022, 11:17:14 am »

Powoływano się na wersję pierwotną rozprawy Dąbrowskiego, z 2002 roku.

Z informacji, jakie zgromadziłem, wyłania się następujący obraz rozprawy Maurycego: teoria alochtoniczna K. Godłowskiego jest słuszna, więc aby wyjaśnić, że czaszki wczesnośredniowiecznych Słowian zachodnich i wschodnich różniły się (tego mgr Stanaszek nie kwestionował), należy przyjąć, że różnice zostały spowodowane przekrzyżowaniem się napływowych Słowian z substratem germańskim tu dawnym.
Zapisane

Domen

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3434
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #32 dnia: Czerwiec 19, 2022, 11:39:45 am »

Sądzę, że Proto-Słowianie (Wenedowie) mogli zamieszkiwać początkowo Pomorze (nad Zatoką Venedicus a na zachodzie aż do Darłowa, czyli starożytnego Rugium = Rügenwalde) i byli ludnością o przewadze haplogrupy R1a-M458, ale występowały też pewne subklady R1a-Z280.

Następnie ta protosłowiańska populacja, migrując na południe oraz na wschód, wchłonęła po drodze (zapewne w okolicach Polesia) "staroeuropejską" ludność I2a-Din oraz większe ilości R1a-Z280. To tłumaczy, dlaczego I2a-Din jest dużo częstsze u Słowian Wschodnich i Południowych niż u Zachodnich. Najwyższa częstość występowania I2a-Din u Słowian Wschodnich jest w Obwodzie Żytomierskim (ponad 30% populacji męskiej tego obwodu).

Natomiast grupy migrujące na zachód zachowały frekwencje haplogrup bardziej zbliżone do tych pierwotnych z praojczyzny.
Zapisane

Domen

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3434
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #33 dnia: Czerwiec 19, 2022, 11:48:00 am »

Sądzę, że Proto-Słowianie (Wenedowie) mogli zamieszkiwać początkowo Pomorze (nad Zatoką Venedicus a na zachodzie aż do Darłowa, czyli starożytnego Rugium = Rügenwalde) i byli ludnością o przewadze haplogrupy R1a-M458, ale występowały też pewne subklady R1a-Z280.

Następnie ta protosłowiańska populacja, migrując na południe oraz na wschód, wchłonęła po drodze (zapewne w okolicach Polesia) "staroeuropejską" ludność I2a-Din oraz większe ilości R1a-Z280. To tłumaczy, dlaczego I2a-Din jest dużo częstsze u Słowian Wschodnich i Południowych niż u Zachodnich. Najwyższa częstość występowania I2a-Din u Słowian Wschodnich jest w Obwodzie Żytomierskim (ponad 30% populacji męskiej tego obwodu).

Natomiast grupy migrujące na zachód zachowały frekwencje haplogrup bardziej zbliżone do tych pierwotnych z praojczyzny.

^^^ Pochwalę się, że udało mi się już uzyskać - przy współpracy z pracownikami Muzeum w Klukach - jedną próbkę DNA Słowińca z Kluk, a do września będę miał jeszcze kolejne dwie.

Łącznie będziemy mieli do porównań trzy próbki DNA Słowinców. Testy sponsorowane w całości przeze mnie.

Słowińcy wyrazili zgodę na udział w badaniu.

Ich DNA autosomalne może być ciekawym przyczynkiem - obok DNA "Kaszubów właściwych" - do kwestii pochodzenia Pomorzan i ich pokrewieństwa (lub jego braku) ze starożytnymi Wenedami znad Zatoki Venedicus i znad Wisły.
Zapisane

Ingvar

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1182
  • «Sic hobbitur ad astra!» J.R.R. Tolkien
    • Zobacz profil
    • Aldrajch
    • Email
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #34 dnia: Czerwiec 19, 2022, 11:56:22 am »

Sądzę, że Proto-Słowianie (Wenedowie) mogli zamieszkiwać początkowo Pomorze (nad Zatoką Venedicus a na zachodzie aż do Darłowa, czyli starożytnego Rugium = Rügenwalde) i byli ludnością o przewadze haplogrupy R1a-M458, ale występowały też pewne subklady R1a-Z280.

Następnie ta protosłowiańska populacja, migrując na południe oraz na wschód, wchłonęła po drodze (zapewne w okolicach Polesia) "staroeuropejską" ludność I2a-Din oraz większe ilości R1a-Z280. To tłumaczy, dlaczego I2a-Din jest dużo częstsze u Słowian Wschodnich i Południowych niż u Zachodnich. Najwyższa częstość występowania I2a-Din u Słowian Wschodnich jest w Obwodzie Żytomierskim (ponad 30% populacji męskiej tego obwodu).

Natomiast grupy migrujące na zachód zachowały frekwencje haplogrup bardziej zbliżone do tych pierwotnych z praojczyzny.

A ja podejrzewam, że haplogrupa R1a-M458 może się wiązać z niesłowiańskimi, za to bałtyjskimi Wenedami znad Bałtyku. Wiemy, że Kaszubi (< Pomorzanie) mają sporo genetycznych podobieństw do Bałtów. Według mnie Wenedowie znad Bałtyku to Bałtowie lub ktoś bardzo do Bałtów podobny. Od nich wywodzą się średniowieczni Wenedowie z terenów wokół Windawy (Łotwa), z nimi może wiązać się element Wend- w nazwach w Prusach czy nawet nazwa Wuntenowe.
Zapisane
Ryszard Igor Derdziński
Y-DNA: R1a-Y42738*
mtDNA: H11a*
autosomal: South Polish

Domen

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3434
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #35 dnia: Czerwiec 19, 2022, 11:59:36 am »

Próbka DNA pierwszego ze Słowińcow jest już w laboratorium FTDNA.

Niedługo będą znane wyniki Family Finder oraz będzie plik raw data.

=====

Ingvarze - przecież u Bałtów R1a-M458 prawie nie występuje, jest bardzo rzadkie.

Poza tym Wenedowie mieszkali na zachód od Wisły i Nogatu czyli na ziemiach niebałtyjskich.

Mieszkali między germańskimi Rugiami a Bałtami.

Wschodnią granicę Rugiów wyznaczało zapewne starożytne Rugium czyli obecne Darłowo (po niemiecku Rügenwalde).
Zapisane

Domen

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3434
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwiec 19, 2022, 12:02:18 pm »

Wschodnią granicę Słowian nad Bałtykiem wyznacza Krynica Morska (dawniej Lipa, wieś słowiańska).
Zapisane

Domen

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3434
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwiec 19, 2022, 12:20:22 pm »

Ingvarze Kaszubi wcale nie mają wielu podobieństw do Bałtów ani w Y-DNA ani w autosomach.

Zobaczymy wkrótce, czy tak samo jest ze Słowińcami z Kluk.

=====

Na Pomorzu nie występuje też archaiczna hydronimia bałtyjska, a słowiańska występuje.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwiec 19, 2022, 06:50:37 pm »

Skromny, to teraz zrozumiałem zdanie, które padło kiedyś z ust Maurycego.

Otóż Maurycy kiedyś powiedział coś takiego, że czaszki wczesnych Słowian różniły się od czaszek średniowiecznych Słowian Zachodnich. Takie zdanie, wypowiedziane przez antropologa, brzmi oczywiście bardzo sugestywnie. Ale chodzi w nim o to, że za wczesnych Słowian uznani tutaj zostali a priori, z uwagi na niekwestionowaną poprawność "jedynej słusznej teorii", średniowieczni Słowianie Wschodni.     
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwiec 20, 2022, 04:34:49 am »

Chyba tak.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwiec 20, 2022, 06:52:42 am »

Ale rzeczywiście zastanawiające, że o pracy Maurycego nikt nie słyszał, podczas gdy prace Piontka i Dąbrowskiego są bardzo dobrze znane każdemu, kto interesuje się wczesną historią Słowiańszczyzny. 
Zapisane

stanp

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2417
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #41 dnia: Czerwiec 20, 2022, 07:50:45 am »


Miał Stanaszek wykład na konferencji genetycznej w Chorzowie.
Jest kilka jego wywiadów i książka
https://ksiazkiprzyherbacie.pl/pl/p/Wampiry-w-sredniowiecznej-Polsce-Lukasz-Maurycy-Stanaszek/6450
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #42 dnia: Czerwiec 20, 2022, 08:39:14 am »

O, a jakiś czas temu szukałem tej książki, i nigdzie nie mogłem jej dostać.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #43 dnia: Czerwiec 20, 2022, 08:57:52 am »

We wnioski z doktoratu Maurycego wpisują się te zdania z jego niedawno opublikowanego artykułu:

"Tak się składa, że na temat etnogenezy (pochodzenia) Słowian pisałem swój doktorat, często podróżowałem więc do Ukrainy, ale też Białorusi i Rosji w poszukiwaniu materiałów antropologicznych".

"Oczywiście należy zdawać sobie sprawę, że dzisiejsi Polacy nie są wyłącznie potomkami Słowian znad Dniepru. Mają bowiem geny żyjących u nas wcześniej Gotów, Celtów, Longobardów, Wandalów, Waregów czy Bałtów (Prusów), a także innych ludów staroeuropejskich, których część pozostała w swoich dawnych siedzibach, ulegając z czasem slawizacji".

https://linia.com.pl/2022/03/25/naddnieprzanskie-korzenie-polakow/
Zapisane

stanp

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2417
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: Hydepark
« Odpowiedź #44 dnia: Czerwiec 20, 2022, 09:13:38 am »

"Tak się składa, że na temat etnogenezy (pochodzenia) Słowian pisałem swój doktorat, często podróżowałem więc do Ukrainy, ale też Białorusi i Rosji w poszukiwaniu materiałów antropologicznych".
Czyimi w jakich proporcjach Słowianie i Polacy są potomkami, to mamy już wyjaśnione. Mówią o tym tabela IBD w rozmaitych jej konfiguracjach.  Tylko że ci domieszańcy nasi i w porównywanych populacjach nie mogą się pojawiać.
Tabela IBD że np. Bałtowie to nasze wspólne źródło, a Germanie do późniejsi domieszańcy.
Zapisane
Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 41