Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

SMF - Just Installed!

Strony: 1 [2] 3 4 ... 68

Autor Wątek: Stable population structure in Europe since the Iron Age, despite high mobility  (Przeczytany 51898 razy)

S_u_P_K

  • Gość

Kolor wydaje się wskazywać na brak różnicy genetycznej pomiędzy historyczną a dzisiejszą Polską. Czy ktoś się już doczytał, z jakiego okresu pochodzą te historyczne próbki polskie?

Widać, że stanowiska z jednego kraju (por. Ukrainę) mogą być znaczone różnymi kolorami, a zarazem ten sam kolor może występować w różnych krajach. Podobieństwo koloru oznacza zapewne podobieństwo genetyczne.

Weklice to ten punkt nad morzem, a drugi, w głębi kraju, to dzisiejsza populacja polska.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil

Zresztą średnia dla całości współczesnej Polski jest nieco bardziej wschodnia, niż dla Polski zachodniej, z której pochodzą te próbki wielbarskie.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość

Weklice są na obszarze, który we wczesnym średniowieczu był pruski, nie słowiański.
Zapisane

Radek

  • Gość

Sądząc po kolorach na mapie w lewym górnym rogu to chyba jednak nie "czyści Germanie"?

Chyba nie, choc ciezko powiedziec dokladnie. Widac wyrazne przesuniecie probek polskich w kierunku zachodnim na Figure 2 - figure supplement 2 w okresie 1-700 AD w porownaniu do okresu wczesniejszego (choc dla okresu wczesniejszego sa jedynie probki z Litwy).

Probki polskie i litewskie z okresu 1-700 AD na PCA wspolczesnych probek.


Wyglada na to, ze probki z Weklic z pewnoscia nie beda przypominac Baltow.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil

Wydawało mi się, że Weklice leżą w kujawsko-pomorskim. Pomyliło mi się.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil

Kolejne badanie, w którym, z niewiadomego powodu, nie uwzględnio w analizie głównych składowych współczesnych Polaków.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość

Radek chyba źle interpretuje ten diagram. Z okresu 1000-1 BCE próbki na PCA mają jasny odcień fioletu, a więc pochodzą z krajów bałtyckich, tak jak oznaczono na mapce po lewej. Z tego czasu nie ma próbek z terenu Polski na PCA, są dopiero z późniejszych.
Zapisane

Radek

  • Gość

Radek chyba źle interpretuje ten diagram. Z okresu 1000-1 BCE próbki na PCA mają jasny odcień fioletu, a więc pochodzą z krajów bałtyckich, tak jak oznaczono na mapce po lewej. Z tego czasu nie ma próbek z terenu Polski na PCA, są dopiero z późniejszych.

Dokladnie. I dlatego napisalem, ze dla okresu sprzed 1 AD maja jedynie probki z Litwy. Dla pozniejszego mamy probki z Polski i Litwy. Te z Polski sa wyraznie bardziej zachodnie niz te z Litwy.

Chyba rowniez znacznie bardziej zachodnie/zachodnio-polnocne niz wspolczesnych Slowian zachodnich?
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość

Na PCA współczesnym nie ma Szwecji. A jej pozycja mogła być lekko na prawo od Islandii, czyli tam, gdzie Weklice.
Zapisane

Radek

  • Gość

Na PCA współczesnym nie ma Szwecji. A jej pozycja mogła być lekko na prawo od Islandii, czyli tam, gdzie Weklice.

Byc moze. Ogolnie, bardzo daleko od probek litewskich epoki zelaza. Na moje to nie byli genetyczni Balto-Slowianie, ale zaczekam sobie spokojnie na udostepnienie probek. Nie wykluczam, ze to byli genetyczni Szwedzi ;D
« Ostatnia zmiana: Maj 17, 2022, 07:27:05 am wysłana przez Radek »
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość

Na tym PCA z kolei Słowianie (w tym wschodni) są zaskakująco silnie rozciągnięci w porównaniu np. do współczesnych Germanów. Tworzą większy klaster.
Zapisane

Radek

  • Gość

Na tym PCA z kolei Słowianie (w tym wschodni) są zaskakująco silnie rozciągnięci w porównaniu np. do współczesnych Germanów. Tworzą większy klaster.

Ogolnie, maja probki z wielu miejsc na Ukrainie czy w Rosji, a nie maja np. zadnych ze wspolczesnych Niemiec, Danii, Szwecji, itd. Z Polski sa jedynie probki z Warszawy (ale mamy rowniez probki z Czech).

« Ostatnia zmiana: Maj 17, 2022, 07:24:03 am wysłana przez Radek »
Zapisane

Radek

  • Gość

https://www.ebi.ac.uk/ena/browser/view/PRJEB52852 (probki jeszcze niedostepne, ale moze wkrotce...)
Zapisane

Radek

  • Gość

Ogolnie, bardzo daleko od probek litewskich epoki zelaza. Na moje to nie byli genetyczni Balto-Slowianie, ale zaczekam sobie spokojnie na udostepnienie probek. Nie wykluczam, ze to byli genetyczni Szwedzi ;D

W koncu zobaczymy kim byl genetycznie "przystojniak" z Weklic ;D

Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28592
    • Zobacz profil

Moim zdaniem interpretacja jest taka, że mapka z panelu B pokazuje za pomocą ciemnozielonego kółka obraz genetyczny współczesnej populacji polskiej (lub tylko warszawskiej). Natomiast mapka z panelu C pokazuje obraz genetyczny historycznych populacji polskich z dwóch stanowisk archeologicznych. A ponieważ kolor kółek jest w przypadku Polski na obu mapkach identyczny, oznacza to, że populacja polska nie zmieniła się zasadniczo genetycznie od czasów historycznych.   

Zapisane
Strony: 1 [2] 3 4 ... 68