Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

SMF - Just Installed!

Strony: [1] 2 3 ... 35

Autor Wątek: Y-DNA w kulturach strzyżowskiej, mierzanowickiej i trzcinieckiej  (Przeczytany 22459 razy)

S_u_P_K

  • Gość
Y-DNA w kulturach strzyżowskiej, mierzanowickiej i trzcinieckiej
« dnia: Wrzesień 24, 2022, 09:26:31 am »

Wklejam zdjęcie (autorstwa Radka?), które mówi wiele.

Trzciniec jest niestety w dolnej części zasłonięty postacią Maćka. W pracy o mitochondriach płeć męską ustalono dla 3 strzyżowian, 3 mierzanowiczan i 25 trzcińczan, tu jest odpowiednio 5, 6 i co najmniej 25 (dałbym 25-28; 6 osobnikom z Trzcińca nie oznaczono wcześniej płci), skąd wniosek, że igreka oznaczono też niektórym próbkom, którym we wstępnym badaniu nie oznaczono płci metodą molekularną.

Uderza przede wszystkim względnie mały udział R1a w Trzcińcu - R1a1a dla ok. 1/4 próbek i R1a (tu musi chodzić o trudności z głębszymi oznaczeniami, bo to nie może nie być M198) dla co najmniej 2 próbek. Z jednej strony to zaskakuje, z drugiej duży udział I2a koresponduje z opisanym w streszczeniu wzrostem udziału WHG (a zapewne i dryfu bałtosłowiańskiego) w Trzcińcu.

Niejasne, czy znaleziono w Trzcińcu I2a1a2b,czyli L621 i subklady. Na wysokości szyi Maćka na słupku jest widoczny szary kolor, czyli I2a1a2.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2023, 08:05:05 am wysłana przez S_u_P_K »
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 24, 2022, 09:46:22 am »

Na słupku trzcinieckim widać R1b z udziałem ok. 4% (może to wspomniane kilka dni temu przez plz282 U152). Odpowiada to jednej próbce w puli ok. dwudziestu pięciu.
Zapisane

Redar

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 327
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 24, 2022, 10:36:59 am »

Tak mówiąc nieco złośliwie, mnie jako allochtoniście, ten względnie niewielki udział R1a1 w k. trzcinieckiej NIE ZASKAKUJE  ;) P.s. rozumiem że to k. trzciniecka z obszaru Polski?
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 24, 2022, 10:51:09 am »

Powinien zaskakiwać, jeśli porównać z kulturą strzyżowską, mierzanowicką, a nawet nitrzańską. Ale dysproporcja może wynikać z małej liczby próbek przynajmniej z dwu pierwszych.

W streszczeniu jest mowa także o Ukrainie, ale nie wiemy, czy były stamtąd próbki trzcinieckie. Raczej wątpię, liczebność puli wskazuje, że tylko z Polski.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28429
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 24, 2022, 10:55:17 am »

25 procent R1a to znowu nie tak mało, uwzględniając, że dzisiaj mamy 50 procent. A wilcza część współczeanych Słowian pochodzi właśnie z linii I2a1. Nie widzę więc powodu do uciechy dla allochtonistów.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 24, 2022, 10:57:17 am »

Jest więcej niż 25%. Jakieś 23% fioletu i co najmniej 8% jasnozielonego.
Zapisane

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1723
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:08:59 am »

Czyli kultura ceramiki sznurowej i mierzanowicka to mieszanka R1a1 (50-60%), R1b1 i I2a1. Tutaj nie ma zaskoczenia. Proporcje są podobne jak w dzisiejszej populacji polskiej.

Kultura strzyżowska jest bardziej na wschód i nie ma tam R1b1. Jest tylko R1a1 i I2a1.

Szkoda, że Trzciniec jest zasłonięty. R1a i R1a1a jest na pewno ponad 30%, ale ile dokładnie, to nie wiadomo. Ale widać, że jest mniej R1a1a i R1b1a, a więcej R1a. Nie wiem co oznacza ten kolor na samej górze. Wygląda jak "inne".
Zapisane

Redar

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 327
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:15:21 am »

Powinien zaskakiwać, jeśli porównać z kulturą strzyżowską, mierzanowicką, a nawet nitrzańską. Ale dysproporcja może wynikać z małej liczby próbek przynajmniej z dwu pierwszych.

W streszczeniu jest mowa także o Ukrainie, ale nie wiemy, czy były stamtąd próbki trzcinieckie. Raczej wątpię, liczebność puli wskazuje, że tylko z Polski.
Po zeszłorocznej pracy Papaca na temat Czech w 3 tys. p.n.e. (gdzie przypomnę, w k.cer. sznurowej na początku jest głównie R1b, które z czasem zostaje całkowicie eradykowane, razem z innymi haplogrupami, przez R1a, po czym nadchodzi k.p. dzwonowatych i jest tam przez pewien okres wyłącznie R1b), niewiele może mnie zaskoczyć. Tamta praca bezdyskusyjnie dowiodła że założenie, że skoro jakieś haplogrupy na jakimś obszarze dominowały w jakimś okresie, to tysiąc, czy nawet kilkaset lat później dalej powinny tam dominować, niekoniecznie musi być prawdziwe.
Bardziej mnie by zdziwiło gdyby we wschodniej, zabużańskiej części K. Tzrcinieckiej było równie niewiele R1a.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:15:52 am »

Jasnozielony ("samo" R1a) to na pewno tylko kwestia głębi oznaczeń (patrząc realnie, nie może to być xR1a1a).

U samej góry jest niebieski, taki jak dominujący u pucharów lejkowatych (FBC), czyli I2a1b2. Chyba że błędnie odczytuję odcienie niebieskiego.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2022, 11:23:54 am wysłana przez S_u_P_K »
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:19:18 am »

Powinien zaskakiwać, jeśli porównać z kulturą strzyżowską, mierzanowicką, a nawet nitrzańską. Ale dysproporcja może wynikać z małej liczby próbek przynajmniej z dwu pierwszych.

W streszczeniu jest mowa także o Ukrainie, ale nie wiemy, czy były stamtąd próbki trzcinieckie. Raczej wątpię, liczebność puli wskazuje, że tylko z Polski.
Po zeszłorocznej pracy Papaca na temat Czech w 3 tys. p.n.e. (gdzie przypomnę, w k.cer. sznurowej na początku jest głównie R1b, które z czasem zostaje całkowicie eradykowane, razem z innymi haplogrupami, przez R1a, po czym nadchodzi k.p. dzwonowatych i jest tam przez pewien okres wyłącznie R1b), niewiele może mnie zaskoczyć. Tamta praca bezdyskusyjnie dowiodła że założenie, że skoro jakieś haplogrupy na jakimś obszarze dominowały w jakimś okresie, to tysiąc, czy nawet kilkaset lat później dalej powinny tam dominować, niekoniecznie musi być prawdziwe.
Bardziej mnie by zdziwiło gdyby we wschodniej, zabużańskiej części K. Tzrcinieckiej było równie niewiele R1a.

Pytanie, z jakich obszarów i jakich kultur pochodziły te haplogrupy, które ograniczyły liczebnie R1a i R1b w kulturze trzcinieckiej. Pewien wpływ mogła wywrzeć kultura pucharów lejkowatych (z terenów Polski), natomiast nie wiemy (zasłonięte), czy również amfor kulistych.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2022, 11:30:32 am wysłana przez S_u_P_K »
Zapisane

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1723
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:35:24 am »

U samej góry jest niebieski, taki jak dominujący u pucharów lejkowatych (FBC), czyli I2a1b2. Chyba że błędnie odczytuję odcienie niebieskiego.

To ten sam kolor co w FBC, ale mam wrażenie, że jest trochę ciemniejszy od I2a1b2.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:39:14 am »

Z drugiej strony, nie widzę koloru I2a1b2 w innym miejscu słupków. Chyba żeby na zasłoniętym trzcinieckim był. Ale gdyby pojawił się dopiero w Trzcińcu, oznaczałoby to wtręt z zewnątrz.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2022, 11:46:06 am wysłana przez S_u_P_K »
Zapisane

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1723
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:45:54 am »

Raczej haplogrupy stanowiącej aż 50% FBC nie oznaczyliby jako "inne". Więc może masz rację.
Ale jeszcze jakiś kolor z lewej strony jest zasłonięty. Może o ten chodzi?
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:49:07 am »

A co to jest "NBL"? Nie umiem rozszyfrować tego skrótu.
Zapisane

Redar

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 327
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:50:14 am »

25 procent R1a to znowu nie tak mało, uwzględniając, że dzisiaj mamy 50 procent. A wilcza część współczeanych Słowian pochodzi właśnie z linii I2a1. Nie widzę więc powodu do uciechy dla allochtonistów.
R1a w Polsce mamy prawie 60%. Wilcza część współczesnych Słowian pochodzi od I2a1? których Słowian? jeśli wierzyć Eupedii (nie wiem na ile jest aktualna), to u Polaków to tylko 5,5%, u Rosjan, dominujących liczebnie wśród Słowian to 10.5%. Bardzo dużo jej jest faktycznie u południowych Słowian. Sporo bo 20% też na Ukrainie, tyle że tam skoncentrowana jest na południowym zachodzie gdzie przeważa nad r1a. Natomiast u Bałtów jest jej bardzo mało, u Litwinów 6, u Łotyszy tylko 1%. Dla mnie jasne jest więc że I2a1 brała udział w etnogenezie Słowian, ale na pewno nie w takim odsetku jaki jest u południowych Słowian, nie sądzę by było to więcej niż kilkanaście procent, a większość dzisiejszego I2a1 u Słowian to późniejsza asymilacja ludności I2a1 (zapewne w pd-zach. Ukrainie, Mołdawii, czy Rumunii). Natomiast u Bałtosłowian I2a1 była zapewne nieliczna, nie sądzę by więcej niż kilka procent. K. Trzciniecka istniała w okresie gdy Słowian raczej nie było, co najwyżej Bałtosłowianie, wg mnie mało więc prawdopodobne by polska część K. Trzcinieckiej była wyjściowa dla Bałtosłowian.
Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 35