Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

SMF - Just Installed!

Strony: 1 [2] 3 4 ... 35

Autor Wątek: Y-DNA w kulturach strzyżowskiej, mierzanowickiej i trzcinieckiej  (Przeczytany 22464 razy)

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1723
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:50:51 am »

Wydaje mi się, że na słupku trzcinieckim (w dolnej części), delikatnie, obok szyi prezentującego, widać kolor jasnoszary, czyli I2a1a2.
Zapisane

Redar

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 327
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:51:28 am »

A co to jest "NBL"? Nie umiem rozszyfrować tego skrótu.
a nie Nordic Bronze?
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:56:06 am »

Wzrost częstości R1a w populacji polskiej zawdzięczamy głownie ekspansji M458 (i L260), która przypada na okres późniejszy. Tam, gdzie ono ekspandowało, ograniczyło procentowo inne wcześniej występujące częściej haplogrupy.

Natomiast jeżeli u Bałtów jest nadmiar WHG, a brakuje odpowiadającego mu komponentu igrekowego, coś jest nie tak.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:56:31 am »

A co to jest "NBL"? Nie umiem rozszyfrować tego skrótu.
a nie Nordic Bronze?

A L od czego? W tej puli nie ma w ogóle R1a1a.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2022, 12:04:24 pm wysłana przez S_u_P_K »
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 24, 2022, 11:57:04 am »

Wydaje mi się, że na słupku trzcinieckim (w dolnej części), delikatnie, obok szyi prezentującego, widać kolor jasnoszary, czyli I2a1a2.

Tak, pisałem o tym w pierwszym wpisie w wątku.
Zapisane

Redar

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 327
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 24, 2022, 12:15:43 pm »

A co to jest "NBL"? Nie umiem rozszyfrować tego skrótu.
a nie Nordic Bronze?

A L od czego? W tej puli nie ma w ogóle R1a1a.
jest za to R1a1b, co wskazywałoby na Kaukaz? chyba że pozmieniało się coś w nomenklaturze i R1a1b znaczy dziś co innego niż kiedyś
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 24, 2022, 12:17:06 pm »

W ogóle nie wiem, od czego może być to L.

Porównując kolory w legendzie i na słupkach, widzę 11 w pierwszej i 8-9 na drugich. Jeśli legenda jest dobrana ściśle do tego diagramu, w Trzcińcu powinny być jeszcze co najmniej dwie haplogrupy, których nie ma w innych słupkach.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2022, 12:51:19 pm wysłana przez S_u_P_K »
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28429
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 24, 2022, 01:11:44 pm »

Redarze, mówiłem ogólnie o Słowianach, nie konkretnie o Polakach.

Myślę, że szczególnie istotne jest pojawienie się populacji bogatej w WHG, czyli dryfu bałtosłowiańskiego. Jak podejrzewałem, Papac znał wyniki Chyleńskiego, wskazując źródło dryfu bałtosłowiańskiego w południowowschodniej Polsce. W polskiej kulturze trzcinieckiej mamy więc wszystkie składniki koktajlu słowiańskiego - R1a, I2a1 i WHG jako dryf bałtosłowiański. Koktajl bałtycki jest nieco inny; brakuje mu składnika I2a1, jak przypomina Skromny.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 24, 2022, 01:49:46 pm »

Nb. częstość I2a1 u Słowian (rozumianego jako przeważnie, ale nie tylko I2-Din) jest inna niż podawał dziś Redar. W Polsce dałbym 8-10%, w Rosji 15-20% lub nawet więcej. Na Ukrainie jeszcze więcej niż w Rosji.

Oczywiście te częstości są efektem niedawnej ekspansji na niekorzyść innych subkladów i nie wynikają wprost z częstości w epoce brązu.
Zapisane

Redar

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 327
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 24, 2022, 04:43:52 pm »

Nb. częstość I2a1 u Słowian (rozumianego jako przeważnie, ale nie tylko I2-Din) jest inna niż podawał dziś Redar. W Polsce dałbym 8-10%, w Rosji 15-20% lub nawet więcej. Na Ukrainie jeszcze więcej niż w Rosji.

Oczywiście te częstości są efektem niedawnej ekspansji na niekorzyść innych subkladów i nie wynikają wprost z częstości w epoce brązu.
Co do Polski to by się zgadzało, wg Grochowalskiego "Y-Chromosome Genetic Analysis of Modern Polish Population" I2a1 to niespełna 9 %. Ale skąd dane na temat Rosji? u Grochowalskiego jest porównanie z Rosją (fakt że na podstawie dość starej pracy z 2008 r., jednak ze sporą liczbą próbek) i nawet w południowej Rosji I2a1 to 15,9%, by w centralnej Rosji spaść do 10%, a w północnej 5,7%. Tak więc w najlepszym razie (zważywszy że Północna Rosja jest znacznie rzadziej zaludniona) odsetek I2a1 u Rosjan szacowałbym raczej na 10-15%, no chyba że masz jakieś świeższe, wiarygodne dane.
Zapisane

Domen

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 3418
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #25 dnia: Wrzesień 24, 2022, 04:47:49 pm »

Na zdjęciu głowa Macieja zasłania widoczność procentu R1a (kolor jasnozielony) w kulturze trzcinieckiej.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #26 dnia: Wrzesień 24, 2022, 04:51:03 pm »

Tutaj pisuje specjalista od Y3120 z Ukrainy, może się uaktywni i poda oszacowania.

W każdym razie w Rosji także procentowo więcej niż w Polsce, i więcej niż 10%.

Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #27 dnia: Wrzesień 24, 2022, 04:52:22 pm »

Na zdjęciu głowa Macieja zasłania widoczność procentu R1a (kolor jasnozielony) w kulturze trzcinieckiej.

Zasłania, ale widać, że jest go więcej niż R1b, a jeśli R1b jest jedna próbka i 4%, jasnozielonego R1a muszą być co najmniej dwie próbki i co najmniej 8%.

Nie sądziłbym, że aż w trzech lub więcej wypadkach nie zdołano zejść poniżej poziomu M420.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2022, 05:05:54 pm wysłana przez S_u_P_K »
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28429
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #28 dnia: Wrzesień 24, 2022, 07:19:50 pm »

Jako miejsce mutacji Y3120 SNP Tracker pokazuje północnowschodnie Karpaty. Tak więc blisko południowowschodniej Polski.
Zapisane

Redar

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 327
    • Zobacz profil
Odp: Y-DNA w kulturze strzyżowskiej, mierzanowckiej i trzcinieckiej
« Odpowiedź #29 dnia: Wrzesień 24, 2022, 10:09:52 pm »

Redarze, mówiłem ogólnie o Słowianach, nie konkretnie o Polakach.

Myślę, że szczególnie istotne jest pojawienie się populacji bogatej w WHG, czyli dryfu bałtosłowiańskiego. Jak podejrzewałem, Papac znał wyniki Chyleńskiego, wskazując źródło dryfu bałtosłowiańskiego w południowowschodniej Polsce. W polskiej kulturze trzcinieckiej mamy więc wszystkie składniki koktajlu słowiańskiego - R1a, I2a1 i WHG jako dryf bałtosłowiański. Koktajl bałtycki jest nieco inny; brakuje mu składnika I2a1, jak przypomina Skromny.
No właśnie, składniki koktajlu może i są, ale proporcje zdecydowanie niewłaściwe.Oczywiście liczba próbek jest ciągle za mała by mieć pewność co do proporcji, ale gdyby dalsze badania utrzymały ten wynik, to znaczyłoby że aby z tej populacji wytworzyła się populacja o proporcjach zbliżonych do Słowian Zachodnich (a może ogólnie do Słowian Północnych), to albo nastąpiły jakieś bardzo silne przemiany wewnętrzne skutkujące znacznym obniżeniem I2a1 oraz wzrostem R1a1, albo.... w późniejszym okresie napłynął jakiś lud ze znacznie wyższym odsetkiem R1a1 i jednocześnie znacznie niższym I2a1, przez co proporcje się zmieniły. Nie mogliby to być Celtowie, ani Germanie, natomiast pasowałoby do wczesnych Słowian/Prasłowian (jak już pisałem wcześniej, ze względu na bardzo niski odsetek I2a1 u Bałtów, uważam że u Prasłowian I2a1 to mogło być najwyżej kilkanaście procent, a zapewne mniej). A już raczej na pewno polski odłam k. Trzcinieckiej nie mógł być wyjściowy dla Bałtów. Cóż, może każdy widzi to chce widzieć, ale jak dla mnie ten obraz k. trzcinieckiej nie wspiera t. autochtonicznej. Bardzo jestem ciekaw jak wyglądała wschodnia, zabużańska część tej kultury, choć obawiam się że ze względu na wojnę na Ukrainie nieprędko się o tym dowiemy.
Zapisane
Strony: 1 [2] 3 4 ... 35