Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

SMF - Just Installed!

Autor Wątek: Spory o dryf bałtosłowiański  (Przeczytany 2413 razy)

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28421
    • Zobacz profil
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 12, 2021, 07:34:34 am »

Rzeczywiście "early bronze " bardziej odpowiadałoby mojej intencji. Jak już mówiłem: ciężko mi się wyartykułować po angielsku, bo słabo mi idzie myślenie w tym języku. Od kilkudziesięciu lat czytam tylko badania naukowe w tym języku, co jest jedynie działaniem odtwórczym, a do tego zawężającym zakres pojęciowy. 
Zapisane

Horus

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1722
    • Zobacz profil
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 12, 2021, 09:41:09 am »

Brunatne forum, chociaż stosuje metody gestapowskie, to ideologicznie jest chyba bardziej "tęczowe".
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28421
    • Zobacz profil
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 12, 2021, 09:59:02 am »

Może być homo, byle allochtonista.
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 27, 2021, 05:31:07 am »

A tymczasem Matt kwestionuje metodę detekcji dryfu stosowaną przez Arzę:

https://eurogenes.blogspot.com/2021/06/balto-slavic-drift.html?showComment=1624716006661#c7535879068854966411

Projection bias / issue w G25.
Zapisane

StP

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 896
    • Zobacz profil
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 27, 2021, 10:37:05 am »

Ale pozostaje pytanie, gdzie ten pierwotny dryf występował. Na terenie Polski były kultury amfor kulistych i pucharów lejkowatych z podwyższonym udziałem WHG. Jak one prezentowałyby się na Global25 NE PCA1?

Jeśli dobrze rozumiem Arzę, on raczej myśli o populacji EEF/WHG o korzeniach karpacko-naddunajskich, czymś podobnym do Weltzina, który jednak, jako zawierający już komponent stepowy, też plasuje się mocno na lewo od Baltic_BA.

To musiało się zacząć tu:
http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/images/glavanesti-r1a-z93.jpg
Glavanesti Vechi (oryg.Glăvăneștii Vechi)
Alin Frinculeasa et al. 2015 ukazał inną, niż dotychczasowi jamowcy nadwołżańscy genezę kultury ceramiki sznurowej i kultury jamowej i bratnich pod wspólnym przodkiem Pit Grave (grobów jamowych), z możliwością jego datowania już na blisko 3500 przed Chr., zgodnie z przeprowadzonymi  przez niego badaniami datowania.
Liczne pochówki Pit Grave zostały zidentyfikowane w południowych Karpatach, w okręgu Prahova na terenie Wołoszczyzny (Muntenii) i Dolnego Dunaju w Rumunii.
http://www.tropie.tarnow.opoka.org.pl/images/pit-grave-karpaty-se.jpg
Ważnym dla tego tematu wydarzeniem było odkrycie w 1949 r. w północno-wschodniej Rumunii nad prawym dopływem Prutu Jija w pobliżu Bukowiny w powiecie Jasi (Jassy), w miejscowości Glavanesti Vechi (oryg.Glăvăneștii Vechi) dwóch grobów, z których jeden wyróżniał się ceramiką z ozdobami pobliskiej kultury Cucuteni, ale ciało zmarłego było jednak pochowane w kurhanie i według zasad kultury jamowej. Oto lokalizacja:

Grób w Glavanesti Vechi (Glăvăneștii Vechi) przez archeologów został datowany najpóźniej na czas 3500-3000 przed Chr.
Dokonane badania genetyczne wykazało, że ów mężczyzna wyróżnia się  w chromosomie igrek charakterystyczną dla wschodnioeuropejskiej kultury ceramiki sznurowej haplogrupą R1a i wczesnym, jak na powyższe datowanie, snipem Z93*, który więc miał cechę wyprzedzającą inne snipy tej grupy. W autosomalnym DNA wyróżniał się zaś komponentem przejętym od ludzi kultury jamowej (Yamnaya), co musiało wynikać z mnogich w tym regionie mariaży mężczyzn kultury ceramiki sznurowej a kobietami kultury jamowej.
Wraz z przyjęciem przez już autochtonnych w Europie sznurowców genetycznego komponentu od zapewne napływowych (z Bliskiego Wschodu? jak twierdzi Johann Krasuse) ludzi kultury jamowej musiało, zdaniem tych autorów, dojść do przejęcia od nich także języka praindoeuropejskiego, który wnet ewoluował w kierunku dialektu satemowego.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2021, 10:41:59 am wysłana przez StP »
Zapisane

StP

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 896
    • Zobacz profil
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 27, 2021, 04:57:49 pm »

K to z Was umie odczytywać wynik testowania. To badanie pliku Glaveneszti I11854-Glav-14.

https://www.ebi.ac.uk/ena/data/view/PRJEB32751
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 28, 2021, 06:46:16 am wysłana przez StP »
Zapisane

S_u_P_K

  • Gość
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 19, 2021, 07:55:20 pm »

Ciekawe, że Arza nie odnosi się do najnowszych wpisów Matta w komentarzach na Eurogenesie:

https://imgur.com/a/udqsrVh

https://imgur.com/a/Y5pGo01

https://eurogenes.blogspot.com/2021/10/coming-soon.html?showComment=1634377608457#c5652942383459050737

Czyżby coś było mu w nich nie w smak?
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28421
    • Zobacz profil
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 20, 2021, 06:08:08 am »

Nie sądzę. Arza pewnie znowu zarobiony, bo wpuścił moje dwa wpisy, ale nie ustosunkował się do nich.

Natomiast w kontekście podejścia Matta do dryfu bałtosłowiańskiego, najważniejsza wydaje mi się ta wymiana zdań:

ambron:

Matt, Arza he written about Mokrin once before like this:

"Tollense shares its specific WHG ancestry (aka "Balto-Slavic drift") with Baltic_BA, Balto-Slavs, and many groups from the Balkans or Carpathians. From the samples we currently have: Mokrin, Kyjatice, Fuzesabony, Mako, Hungarian Bell Beaker, Hallstatt, La Tene, Vekerzug. All these groups are closely related to each other and are a part of a Carpathian metapopulation (Baltic_BA and Balto-Slavs included)."

Matt:

@ambron, yes, I agree that what Arza says there is plausible and I don't think any of this comes as a surprise to you. I thought it was interesting as there is often a suggestion that Global25 has created a false affinity between these WHG-rich samples and Baltic or Slavic peoples, but I haven't had a group of samples that's good enough before to test if this is the case in formal stats. And the formal stats to me seem to support the affinity being real and not false, and moreover that these samples aren't necessarily well explained by being between Latvia_BA and other populations, necessarily.

Tak więc dryf bałtosłowiański jest realnym zjawiskiem, a nie artefaktem przyjętej metody. Dryf bałtosłowiański nie jest efektem domieszki Baltic BA. I właśnie to najważniejsze.
Zapisane

ambroziak

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 28421
    • Zobacz profil
Odp: Spory o dryf bałtosłowiański
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 29, 2023, 10:01:17 am »

Wojtek, a widziałeś ten wpis Pacierza:

https://genarchivist.freeforums.net/post/5204

Ciekawa sprawa!
Zapisane